Am tot scris, si in general sunt dezbatute aceste subiecte, despre ceea ce reprezinta cadourile pentru cei care le ofera, dar si pentru cei care le primesc, si care sunt cadourile potrivite in anumite situatii si pentru anumite categorii de primitori. Am inteles, in timp, ca a darui si a primi sunt momente unice si ca darurile transmit si o particica din personalitatea si sufletul celui care le ofera. Aceasta traditie de oferire de cadouri nu este, in prezent, doar un liant al relatiilor sociale, ci un act psihologic in care poti determina caracterele celor implicati. Cadourile insele, fie sub forma de obiecte sau de experiente, poarta mesaje ascunse despre cei doi implicati in actul de a darui si primi.
Insa, toate cadourile transmit un mesaj pozitiv despre cel care le ofera? Toate cadourile sunt placute de catre destinatar? Sau exista si cadouri ratate?
Din pacate, sau poate tocmai pentru a ne aminti ca nu traim intr-o lume utopica, perfecta, am vazut fiecare din noi momente in care se ofereau cadouri nepotrivite. Sau poate chiar noi insine am fost protagonistii unor astfel de situatii.
Ca sa ma fac mai bine inteleasa, o sa dau si niste exemple. Si nu, nu vreau sa par nerecunoscatoare fata de vreun cadou primit. Si nici tu nu trebuie sa te superi daca darul primit nu este exact ceea ce te-ai fi asteptat sa primesti. Un cadou ratat nu denota intotdeauna lipsa de interes a celui care il ofera, ci poate ascunde niste probleme mai vechi sau niste trasaturi de caracter la nivelul subconstientului de care, evident, persoana nici isi da seama.
De exemplu, unii oameni ofera cadouri obiecte sau experiente care le plac lor insisi si ii reprezinta, nepunandu-si problema ca un dar trebuie sa bucure pe primitor in primul rand, nu din egoism, ci pentru ca in copilarie ei nu au avut parte de la parinti de anumite lucruri pe care si le-au dorit foarte mult. Intr-o revista de psihologie am citit ca in acest caz “cel care ofera ne doneaza cadoul iubirii nemaipomenite la care a visat el insusi”.
Un alt exemplu de cadou ratat este acela al oamenilor care ofera cadouri foarte scumpe. Psihologii spun ca aceasta risipa denota dorinta de a domina si a controla.
O alta categorie ar fi aceea a cadourilor practice: un aspirator, un mixer, poate chiar un set de cosmetice de baie. Acestea de cele mai multe ori stanjenesc pe destinatar pentru ca sunt lipsite de orice imaginatie, visare, incantare, ba chiar transmit un mesaj delicat si mai putin placut.
Un alt exemplu sunt cadourile care , dupa momentul festiv al oferirii si primirii, creeaza obligatii destinatarului pentru care acesta nu este pregatit. Daca oferi un animal de companie, gandindu-te la cat de dragut este acesta, gandeste-te si daca primitorul este pregatit pentru aceasta noua responsabilitate in viata lui.
Tot din categoria cu banii sunt aceia care ofera bani in plic – indiferent de suma – sau bonuri valorice, bilete la tombole, lozuri. Acestia stiu ca trebuie in anumite situatii sa ofere si cauta sa se achite de datorie cat mai rapid si totusi onorabil insa nu transmit prin cadoul oferit nimic din sufletul lor si nici nu reusesc, deci, sa emotioneze pe primitor. Insa, cum am precizat mai sus, ei nu sunt de condamnat. Gestul lor denota teama de ridicol, teama de a-si pune sperante intr-un dar care se dovedeste nepotrivit. Apelam de multe ori la astfel de cadouri banale atunci cand nu cunoastem foarte bine destinatarul; in acest caz este destul de lesne de inteles. Dar, am putea cu totii incerca sa punem un pic de suflet in ceea ce daruim si in actul de a oferi cadoul. Totusi, cu un dar in care investim emotional, nu vom da gres niciodata.
Un alt aspect important este prezentarea cadoului. Cum il impachetam si cum il oferim. Chiar si in aceste lucruri, punem un pic din noi insine. Si putem crea cu un truc – de exemplu organizand un joc cu indicii in descoperirea cadoului de catre primitor – o surpriza frumoasa si un moment magic pentru primitor.
In concluzie, exista cadouri ratate, dar nu cu intentie. Trebuie sa dam, ca si primitori, dovada de intelegere fata de posibilele temeri si necunoscute ale celui care ofera. Iar atunci cand suntem noi in postura de a oferi, nu trebuie sa precupetim sa transmitem o parte din caldura noastra. Cadourile pot apropia suflete!
Give. Experience. Enjoy.
[wysija_form id=”1″]