Psihologia cadourilor: 4 tipuri de cadouri si 6 motive (sincere) pentru care le oferim

Esti inca in cautarea cadoului perfect? Stiinta in vine in ajutor, caci da, exista o multime de explicatii stiintifice care explica psihologia din spatele cadourilor. Astfel, o cercetare a Universitatii din California (SUA) a identificat patru mari categorii de cadouri pe care le oferim, in functie de motivati si simbolism.

Acestea sunt:
– Cadouri care il reprezinta pe cel ce daruieste
– Cadouri care arata ca persoana care daruieste il cunoaste foarte bine pe destinatar
– Cadouri care reflecta ocazia cu care sunt daruite
– Cadouri care au diferite semnificatii
In studiul Motivatii si simbolism in comportamentul celor care ofera cadouri Mary Finely Wolfinbarger sustine ca darurile din categoria a doua sunt cele mai populare, mai ales ca destinatarul de obicei nu si le-ar cumpara singur. Cel mai putin populare sunt cele din prima categorie, insa realitatea arata – spune cercetatoarea – ca majoritatea ofera un cadou care este un compromis intre ce-si doresc ambele parti.

De ce oferim cadouri?
Raspunsul la indemâna este ca oferim cadouri cu anumite ocazii si pentru a face o bucurie celor dragi. Motivele reale merg putin mai departe. Dincolo de semnificatiile si obligatiile culturale, darurile sunt si o modalitate de a intretine sau dezvolta relatii, de a… cuceri. Iata deci:

Daruim pentru a construi relatii
Sociologul francez Marcel Mauss spune ca refuzul de a face cadouri intr-o relatie echivaleaza practic cu negarea existentei aceseia. Astfel, cadourile sunt oferite pentru a reconfirma sau pentru a stabili conexiuni cu ceilalti, ceea ce fac din acestea o reflectie unica a relatiei dintre cel ce ofera si destinatar.

Pentru a ne arata afectiunea si devotamentul
Potrivit teoriei interactionismului simbolic, oamenii comunica prin intermediul simbolulilor, iar cadourile sunt exemple elocvente in acest sens. De exemplu, ce cumpara barbatii in general pentru a-si exprima afectiunea? Cel mai adesea flori, care simbolizeaza dragoste.

Comunicam prin simboluri
Daca te-ai simtit vreodata dezamagit/a de un cadou sau daca, dimpotriva, te-a facut foarte fericit/a, expertii sustin ca, de fapt, aceste emotii care insotesc cadoul propriu-zis au ca radacina nu cadoul in sine ci simbolistica atribuita acestuia. Prin urmare, un cadou care te-a facut sa te simti descumpanit/a de fapt faptul ca persoana respectiva nu a stiut ce sa-ti ofere te-a dezamagit mai rau decât darul in sine.

Pentru a primi ceva in schimb
Chiar daca, in teorie, a face un cadou nu vine cu obligatia de a primi ceva in schimb, in strânsa legatura cu crearea de legaturi prin oferirea de cadouri, vine si aceasta dorinta de reciprocitate. Desigur, nu este exprimata direct si clar, insa, asa cum este de parere sociologul Dimitri Mortelmans, atunci când oferi un cadou creezi aceasta obligatie de a primi ceva in schimb. O neimplinire a acestui ciclu de altfel firesc in subconstientul nostru face ca persoana care nu mai primeste un cadou la schimb sa se simta frustrata, sa aiba resentimente. Si, destul de evident, valoarea darului trebuie sa fie similara.

Pentru a-I ajuta pe altii
Desi motivul de mai sus poate parea putin cinic, exista, spun expertii si cadouri facute fara aceasta asteptare de reciprocitate. Darurile facute copiilor sau chiar animalelor de companie intra in aceasta categorie. Dincolo de ele, exista si cele altruiste, care au la baza dragostea si aprecierea. Acestea reprezinta in sine motivatii suficient de puternice pentru a ne face sa oferim ceva fara a astepta – fie si inconstient – ceva la schimb. In aceasta categorie intra si donatiile sau voluntariatul. Diferite cercetari in domeniu arata ca astfel de activitati cresc stima de sine si increderea in sine, contribuie la scaderea anxietatii si, in general, dau o stare de bine prelungind inclusiv speranta de viata.

Pentru a gasi un partener
Oricât de bizar ar suna, unul dintre motivele pentru care daruim face parte dintr-un ritual relational. Cele mai multe animale fac cadouri ca parte din ritualul de imperechere, iar oamenii nu sunt departe de aceasta perspectiva. O cercetare care a avut loc la Universitatea New Mexico (SUA) condusa de biologi sugereaza ca oamenii, ca monogami in serie, folosesc cadourile pentru a atrage si a retine partenerii. Studiul a mai aratat ca barbatii care sunt mai generosi atunci când fac cadouri au mai mult succes la a atrage parteneri pe termen lung. Femeile, pe de alta parte, ofera mult mai rar cadouri in acest scop, motivatia lor venind mai degraba din dorinta de a consolida relatiile sociale.

Give. Experience. Enjoy.

[wysija_form id=”1″]

Surprinde-o cu un cadou exceptional in luna femeii
De ce (si cum) sa alegi cadourile-experienta: ce spun studiile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cosul meu
Lista de dorinte
Vazute recent
Categorii

Afla din timp despre cele mai inedite experiente