Eticheta cadourilor personale

A oferi un cadou poate fi, uneori, un demers complex si cu atat mai provocator cu cat “destinatarul” ocupa un loc special in mintea sau in viata noastra, iar mesajul pe care ne dorim sa il transmitem este unul anume.

Unele persoane asteapta cu nerabdare momentul in care vor oferi un cadou cuiva drag: incep sa se gandeasca din timp, testeaza diferite variante, pregatesc totul in cele mai mici detalii si savureaza fiecare clipa a acelei zile in care vor doar sa surprinda, sa ofere bucurie si sa primeasca la schimb fericire.

Sunt si oameni care se gandesc cu teama si angoasa la momentul in care vor trebui sa ofere ceva in dar unei persoane importante din viata lor: nu au inspiratie, le este frica sa nu faca o alegere gresita, nu le place sa caute printre nenumarate variante, nu au timp si nici rabdare pentru a se ocupa de organizarea unei suprize inedite.

Nici “rolul” de destinatinatar al unui cadou nu este intotdeauna la fel. Unii dintre noi asteapta cu emotie sa primeasca daruri, se intreaba ce forma vor lua de aceasta data, isi imagineaza in avans, isi seteaza asteptari, sunt profund atinsi emotional cand asteptarile le sunt indeplinite sau chiar depasite.

Exista, insa, si persoane cu o sensibilitate scazuta fata de cadourile pe care le primesc, uneori dusa la extrem: evita momentele in care primesc ceva, fiindca nu stiu cum sa isi exteriorizeze sentimentele; au deja cam tot ce doresc si este greu sa le impresioneze un dar; sunt prea timide pentru a reactiona emotional la o astfel de expunere – iar situatiile pot continua si cu alte exemple.

A primi si a oferi un cadou este, in orice scenariu, un ritual care trebuie sa se desfasoare tinand cont de 2 elementele esentiale: profilul destinatarului, respectiv mesajul pe care dorim sa il transmitem cu o anume ocazie sau moment.

REGULI DE ETICHETA

Alegerea darului potrivit.

Cadourile personale se inscriu intr-un context unic format din doua persoane (cea care ofera si cea care primeste) si relatia dintre ele. In functie de aceste coordonate, un cadou este mai mult sau mai putin recomandat. De exemplu:

  • Persoana: Totdeauna trebuie sa tii cont de ceea ce ii place persoanei careia ii oferi un cadou, dar la fel de important este sa iei in considerare ceea ce nu ii place! Cu alte cuvinte, evita complet sa intri in zona adevaratelor frici, fobii si temeri. Daca stii ca persoana respectiva are o fobie de inaltime, un salt cu parasuta ii va crea un puternic disconfort. Daca este pudica, o sedinta de masaj ar putea fi considerata o expunere prea mare. Daca are diabet, ciocolata trebuie sa fie una speciala, sugar free. Daca nu ii place sa stea in natura din cauza insectelor, nu-i vei oferi un acvariu cu o tarantula, desigur!
  • Relatia: Exista relatii personale mai mult sau mai putin intime si cadoul facut trebuie sa fie in consecinta. Cu alte cuvinte, poti oferi cu succes lenjerie intima sotiei sau iubitei, dar alege cu totul altceva pentru o prietena de familie sau o colega de birou cu care obisnuiesti sa iei masa de pranz. Doar relatiile de nivelul 1 (cercul de proximitate imediata si relationare emotionala maxima) permite oferirea de cadouri de acest tip.

Oferirea unui cadou.

Momentul si locul oferirii unui cadou pot face parte cu succes din elementul supriza pe care vrei sa il obtii sau, dimpotriva, pot strica tot efortul facut pana atunci. Daca o inviti la o cina romantica la restaurant, la desert ii poti oferi cadoul daca acesta este o carte preferata sau o bijuterie frumoasa, insa nu si daca i-ai cumparat o camasa provocatoare de noapte. Daca sarbatoriti aniversarea voastra alaturi de prieteni si ii vei oferi un set de vase de gatit, o vei pune intr-o situatie delicata din punct de vedere al imaginii si perceptiei celorlalti – chiar daca darul tau este unul scump si stii precis ca si-l doreste de mult.

Uneori, cadourile speciale necesita eforturi speciale care pot insemna timp, energie, costuri. Oricare ar fi acestea, ofera cadoul cu eleganta, fara a sugera ca a presupus extra-eforturi sau ca presupune o “revansa” din partea celuilalt. Acestea pot anula orice efect pozitiv si placut pe care un cadou l-ar fi avut, la fel ca si intrebarile din categoria “Iti place?”, “Ai primit ceva mai frumos anul acesta?” etc.

Primirea unui cadou.

Eticheta folosita in cadourile personale se aplica nu doar celor care ofera, ci si celor care primesc. De ex, in viata de zi cu zi se spune ca “nu esti obligat sa dai “buna ziua”, dar esti obligat sa raspunzi la “buna ziua””. In acelasi fel, in lumea cadourilor se spune ca “nu esti obligat sa faci un cadou, dar esti obligat sa spui “multumesc””.

De asemenea, de multe ori auzim persoane care, din stangacia de a reactiona, spun de multe ori cand primesc un cadou “nu trebuia sa te deranjezi”. Evita aceasta exprimare si inlocuieste-o cu un mesaj cat de simplu de multumire pentru atentie, efort, gest.

Abordare creativa: Regula experientiala

Darurile cele mai memorabile sunt acelea care te fac sa fii, sa experimentezi, sa simti, sa devii parte din poveste si dupa ce ai primit un cadou, nu doar sa devii proprietarul unui produs / obiect.

Daca darul pe care ai decis sa il oferi este un obiect, de cele mai multe ori exista variante pentru a-l face sa fie mai mult decat un simplu obiect.

Recomandarea Complice: nu oferi un simplu ceas, ci ofera o bucata de lemn care se va transforma intr-un ceas personalizat, lucrat manual, pe baza preferintelor destinatarului.

Nu oferi o simpla pereche de pantofi, ci experienta de a si-i crea la comanda, intr-un atelier exclusivist.

Surprize, dar nu neplacute!

Pentru a potenta efectul unui cadou pe care il oferi, un alt secret al succesului poate fi “efectul surpriza”. A adauga elementul-surpriza darului tau iti va stimula creativitatea pe parcursul demersului de cautare, dar si pragmatismul in acelasi timp: surpriza nu trebuie sa fie un soc, ci doar o puternica impresie pe care o produci – iar demersul tau de a cauta si a alege iti va aduce persoana respectiva mai aproape.

Variantele de abordare sunt acestea: fie alegi ceva ce si-a dorit dintotdeauna, fie ceea ce nici nu stie ca isi doreste, pe principiul Steve Jobs: “De multe ori, oamenii nu stiu ce vor pana cand nu le arati acel lucru”.

cadou pandantiv3

Iar daca la un moment dat optiunile par multe, iar alegerea tinde sa devina complicata, apeleaza la un complice pentru a te asigura ca experienta acelui dar este una placuta chiar si pentru tine.

Give. Experience. Enjoy.

[wysija_form id=”1″]

Lumea cadourilor experientiale
“Cafeaua, bautura preferata a lumii civilizate” (episodul 1)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close
Close Cosul meu
Close Lista de dorinte
Vazute recent Close
Close
Close
Categorii
Newsletter

Afla din timp despre cele mai inedite experiente